Designavdelingen i det lille, men fremadstormende amerikanske solbrillemerket Sunski ledes av Sindre Mathisen Klepp fra Rykkinn. Vi slo av en prat med mannen bak våre nye favorittbriller.
Men, historien om Sunski starter noen år tidligere med at amerikaneren Tom Stewart finner et par kule, åttitalls solbriller på en surfetur til Australia. Sammen med kompisen Michael, som han driver en mislykket taco-business sammen med, utvikler de fornuftig prisede solbriller av høy kvalitet, inspirert av åttitallsbrillene han fant i Australia.
Foto: Taylor Burk
NORSK DESIGN DIRECTOR
Polariserte linser, lette rammer, funksjonelle og kule, med livstidsgaranti. Finansieringen av prosjektet gjøres gjennom Kickstarter. Nå, noen år senere har Sunski funnet seg til rette i balansen mellom funksjonalitet ute i naturen og form som også funker i byen. Dette har de oppnådd under ledelse av norske Sindre Mathisen Klepp, som er Sunskis design director.
Foto: Erling Baasen
VI MØTTES I COLORADO
Revir traff Sunski og Sindre på Outdoor Retailer-messa i Denver Colorado og falt umiddelbart for den tilbakelente stilen til både merket, folka bak og designene på brillene. Og nå, etter å ha brukt brillene gjennom flere år på hjemmebane er konklusjonen at de leverer det de lover også kvalitetsmessig. Vi tok en prat med designsjefen fra Rykkinn utenfor Oslo, hjemstedet til bl.a. snowboard-superstar Ståle Sandbech og resten av RK1-crewet. Ja åsså Harald Eia da.
FRA RYKKINN TIL CALIFORNIA, VIA VIA …
Sindre forteller om en ordinær oppvekst på Rykkinn, der han fullførte videregående i 2004, etterfulgt av forsvaret i atten måneder før den forholdsvis strømlinjeformede livslinjen møtte noen hindre. Drømmen om industridesign på NTNU ble knust av høye opptakskrav og nødalternativet, Maskinlinjen på samme skole svarte ikke til forventningene og ble avbrutt etter et halvt år. Deretter fulgte ny søknadsrunde på industridesign flere steder, blant annet Sverige, hvor han endte opp. Under den treårige bachelor-utdanningen i Sverige fikk han et internship hos et designstudio i Santa Barbara, California. Tidsmessig er vi nå midt i den amerikanske finanskrisen, likevel er arbeidsmarkedet for industridesignere større der enn i Rykkinnområdet.
- Da tiden var inne for å ta eksamen søkte jeg på omkring 180 designfirmaer i USA, siden jeg visste at det var et bedre jobbmarked der. Jeg fikk svar fra ca 20, hvorav 4 var interesserte. Deretter to intervjuer og til slutt 1 internship i New York.
VEIEN TIL SAN FRANSISCO
Gjennom de første årene i USA jobbet han en rekke steder. Desingstudioer, in-house design teams og frilanset på egenhånd. Han har jobbet for klienter som Google, SOL Republic, Motorola, House of Marley, Lexus og Bushnell før han i 2014 møtte folka bak forholdsvis nyoppstarede Sunski.
- Vi traff hverandre på hyttetur ved Lake Tahoe og fant fort ut at vi trivdes godt på henholdsvis brett og ski sammen. Vi fant tonen, og de spurte om jeg kunne tenkte meg å designe deres neste kolleksjon med solbriller. Så den høsten, i 2014, designet jeg Sunskis første kolleksjon etter deres originale design fra 2012.
Etter å ha designet solbriller på kvelder og helger ved siden av større frilansprosjekter på dagtid får han i 2016 et tilbud han ikke kan takke nei til av Sunskis eiere. Fra andre januar 2017 var han på plass som designsjef ved Sunskis kontor i San Fransisco.
- Vi er basert i San Francisco, rett ved stranden (halve teamet er surfere) i ett hus som vel egentlig er ment til å bo i. Vi har en stor hage med terasse og grill hvor vi ofte holder grillfester for andre brands her i SF.
Sunski hadde en del elementer etablert fra starten, en slags DNA, men gjennom årene han har vært involvert har Sindre hatt stor innflytelse på hvordan merket fremstår i dag. Autentisk, lekent og tidløst. Funksjonelle briller til aktiv bruk som er elegante nok for bygatene. Høy kvalitet til anstendig pris, med et stadig økende fokus på bærekraftige prinsipper.
HVORDAN EN BRILLE BLIR TIL
Det starter ofte med et behov. En solbrille som dekker sidene bedre, uten å se ut som om de er limt rundt ansiktet. Den prisvinnende Treelines er et eksempel på dette. Sidedeksler som beskytter når du trenger det, men som kan tas av når du ikke trenger dem. En brille som funker på fjellet, men som ser bra ut i byen også. Treelines er også den brillen som tydeligst bærer Sindres signatur. Han har gjort alt fra den orginale rammen til posen og boksen den blir levert i.
JOTUNHEIMEN/RYKKIN/KOLSÅS
- Blant annet er det topografi fra Jotunheimen inne i boksen, og topografimønster fra Rykkinn/Kolsås området på posen som følger med produktet. Treelines vant også en internasjonal designpris fra Red Dot i 2018, så dette er ett produkt jeg er stolt av.
Det kan også være behov for å ekspandere sortimentet mot en annen kundegruppe eller type aktivitet. Ideene kommer gjerne fra teamet internt, ettersom de jo representerer kundegruppen godt. Når behovet er etablert starter inspirasjonsprosessen.
OMFATTENDE PROSESS
- Jeg har flere bøker med optisk historie som går helt tilbake til 1600 tallet. De fleste brillene er inspirert av tidløse rammer fra 1940 til 90 tallet. Jeg følger også med på moteukene og prøver å fange opp hva folk på gaten under for eksempel Pitti Uomo i Firenze har på seg. Jeg jobber i tillegg med trendkonsulenter her for å etablere fargetrender. Alt dette samles til ett inpirasjonsdokument, eller moodboard, før silhuettutviklingen starter.
Så begynner utviklingen av silhuetter i 3D-programmet, ofte seks, sju varianter av hver enkelt silhuett. Deretter lages et flatt plan med rammene av alle versjonene som ekstruderes ca. en millimeter og printes slik at de kan holdes opp mot ansiktet. Slik testes proporsjoner, skala, linjer og form før utvalget reduseres ned til ett par som skal videreutvikles i 3D. Denne prosessen gjentas gjerne flere ganger og han har gjerne gjort femten versjoner av et produkt før det er klar for produksjon.
- Vi sier ofte at 3D-printeren min er den hardest arbeidene ansatte her på kontoret, siden den går neste døgnet rundt når jeg er i design-utviklingsfasen.
Foto: Jordan Zobrist
BÆREKRAFTIG FRAMTID
Det er flere nyskapninger på tegnebordet hos Sindre i California. Designerens evige forbannelse er at man hele tiden vil pushe fremover, og ikke er fornøyd med det gamle når man har designet noe nytt. Som produsent av «ting» er det viktig å øke fokuset på hva som er bærekraftig for planeten. Sunski har allerede flere produkter i resirkulert plast, men har bare skrapt overflaten av hva som er mulig å gjøre fra et bærekraftig perspektiv. Her skjer det mye allerede, og årene fremover.
Sindre Klepp, opp ned over Lake Tahoe - Foto: @rajailiya
EN UVURDERLIG KONTAKT FOR FREMTIDEN
Vi lurer på hva som skal til for å lykkes som solbrilledesigner, uttaskjærs. Sindre fremhever viktigheten av å tråkke utenfor komfortsonen. Man må ta noen sjanser og trykke litt på. Starte en hjemmeside, sende ut mails til folk man synes er flinke, spør om råd. Overraskende mange er villige til å hjelpe, dersom man bare spør. Og husk at verden er lite, flyturen hjem er kortere enn man skulle tro.
- Jobb på og vær hyggelige mot alle. Du vet aldri når en kontakt fra fortiden kan være uvurdelig for fremtiden.
SUNSKI PÅ REVIR
Revir har brukt, og solgt Sunski solbriller i flere år nå. De har vært testet i byen, på stranda, i skauen og langt til fjells. De har funket brillefint til alt fra fiske, padling og lange fjellturer - til utepils og byliv.
Ørretlegende og undervurdert stil-ikon Lars Nilssen i et par Sunski Moraga.
.
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
Vi sender også jevnlig ut andre eksklusive rabatter, nyttig turstoff og arrangementer.