FILSON + SMOKEY THE BEAR

FILSON + SMOKEY THE BEAR

Essensen i Smokey the Bear´s budskap har alltid vært det samme, at det er vårt felles ansvar å forhindre skogbrann. Effekten av den populære kampanjen var en massiv suksess, på bare noen år sank antallet skogbranner i USA dramatisk.

FILSON SMOKEY BEAR

PATRIOTISK KAMPANJE MOT SKOGBRANN
I 1942 etablerte The War Advertising Council (som etterhvert endret navn til The Ad Council), The Federal Office of War Information og U.S. Dept. of Agriculture Forest Service holdningskampanjen Cooperative Forest Fire Campaign.

Kampanjen produserte og distribuerte mellom 1942 og 1944 en rekke plakater for å informere folket om farene knyttet til skogbrann med sterkt patriotisk tilsnitt, dette var tross alt midt under krigen. Etterhvert ble også figurer fra Disneyfilmen brukt i kampanjen, og dette slo an i blant publikum.

FILSON SMOKEY BEAR

SMOKEY SAYS ...
Men, for å unngå copyright-restriksjoner bestemte US Forest Service at de trengte en egen maskot, så allerede i 1944 utviklet de i samarbeid med ett av datidens ledende reklamebyråer Foote, Cone & Belding (FCB) figuren Smokey Bear.

Det første slagordet var "Smokey Says – Care Will Prevent 9 out of 10 Forest Fires", men dette ble endret til "Remember... Only YOU Can Prevent Forest Fires" i 1947, så ble det justert til slik det fortsatt står i dag, "Only You Can Prevent Wildfires" for å også inkludere områder som ikke var skog.

FILSON SMOKEY BEAR

LENGSTLEVENDE HOLDNINGSKAMPANJEN I USA
Smokey Bear er den lengstvarende holdningskampanjen som har gått i USA. FCB er i dag det tredje eldste reklamebyrået som fortsatt er i drift. Vi ser for oss at det kan ha vært litt Mad Men-vibes der gjennom historien, med kunder som Sunkist, Pepsodent, Palmolive og Lucky Strike.

Essensen i Smokey´s budskap har alltid vært det samme, at det er vårt felles ansvar å forhindre skogbrann. Effekten av den ekstremt populære kampanjen omtales som en massiv suksess, på bare noen år sank antallet skogbranner dramatisk. Smokey ble kjendis, og sanger om han toppet hitlistene.

EN VASKEKTE, LEVENDE SMOKEY
Seks år etter at Smokey først dukket opp fikk kampanjen en ny maskot, en levende bjørnunge som på dramatisk vis hadde overlevd en brann i en nasjonalpark i New Mexico.

Den levende Smokey ble adoptert av U.S. Forest Service og flyttet til National Zoo i Washington, DC der han bodde resten av livet, til 1976.

filson smokey

SMOKEY + FILSON
Filson har i flere år samarbeidet med U.S. Forest Service og støttet Smokey Bear-kampanjen gjennom å gjøre lisensierte limited edition produkter med Smokey-design. Her på Revir har vi fått inn noen ytterst få produkter fra denne begrensede kolleksjonen.

SJEKK UT KOLLEKSJONEN HER

FILSON SMOKEY THE BEAR 


Også i SISTE FRA MAGASINET

Hvem er denne karen, med skjegg og lue på?
Hvem er denne karen, med skjegg og lue på?

Siden ny-åpningen av Revir i Hegdehaugsveien har tusenvis av kunder spurt seg følgende spørsmål: «Hvem i all verden er den staute, blide karen som tar imot her denne trivelige sjappa?» Fortvil ikke lenger alle dere som spør, vi er glade over endelig å kunne presentere vår butikksjef VEGAR RUUD for venner av Reviret.
Les mer
HARRFISKE: Men fluefiskesesongen var ikke over!
HARRFISKE: Men fluefiskesesongen var ikke over!

Norske fluefiskere har det som regel ganske greit. Fra isen sprekker til midten av september kan man stort sett vime rundt i skog og mark med fluestanga parat og treffe på en vakende ørret uten å måtte ha Fetter Anton-aktig flaks eller spesielle egenskaper.
Les mer
TOPPKNYTT MEITESTANG 6,3m
TOPPKNYTT MEITESTANG 6,3m

I en tid hvor alt går på høygir og i en verden hvor teknologien har kommet milevis er det ofte deilig å finne tilbake til det enkle. Det nostalgiske. Og hva er vel da bedre enn å ta med seg en toppknytt meitestang og føle litt på den barnslige gleden ved å kjenne et napp for så å dra opp en fisk?
Les mer