GRATIS FRAKT OVER 500,- !!

0

Handlekurven er tom

17 august, 2020

Essensen i Smokey the Bear´s budskap har alltid vært det samme, at det er vårt felles ansvar å forhindre skogbrann. Effekten av den populære kampanjen var en massiv suksess, på bare noen år sank antallet skogbranner i USA dramatisk.

FILSON SMOKEY BEAR

PATRIOTISK KAMPANJE MOT SKOGBRANN
I 1942 etablerte The War Advertising Council (som etterhvert endret navn til The Ad Council), The Federal Office of War Information og U.S. Dept. of Agriculture Forest Service holdningskampanjen Cooperative Forest Fire Campaign.

Kampanjen produserte og distribuerte mellom 1942 og 1944 en rekke plakater for å informere folket om farene knyttet til skogbrann med sterkt patriotisk tilsnitt, dette var tross alt midt under krigen. Etterhvert ble også figurer fra Disneyfilmen brukt i kampanjen, og dette slo an i blant publikum.

FILSON SMOKEY BEAR

SMOKEY SAYS ...
Men, for å unngå copyright-restriksjoner bestemte US Forest Service at de trengte en egen maskot, så allerede i 1944 utviklet de i samarbeid med ett av datidens ledende reklamebyråer Foote, Cone & Belding (FCB) figuren Smokey Bear.

Det første slagordet var "Smokey Says – Care Will Prevent 9 out of 10 Forest Fires", men dette ble endret til "Remember... Only YOU Can Prevent Forest Fires" i 1947, så ble det justert til slik det fortsatt står i dag, "Only You Can Prevent Wildfires" for å også inkludere områder som ikke var skog.

FILSON SMOKEY BEAR

LENGSTLEVENDE HOLDNINGSKAMPANJEN I USA
Smokey Bear er den lengstvarende holdningskampanjen som har gått i USA. FCB er i dag det tredje eldste reklamebyrået som fortsatt er i drift. Vi ser for oss at det kan ha vært litt Mad Men-vibes der gjennom historien, med kunder som Sunkist, Pepsodent, Palmolive og Lucky Strike.

Essensen i Smokey´s budskap har alltid vært det samme, at det er vårt felles ansvar å forhindre skogbrann. Effekten av den ekstremt populære kampanjen omtales som en massiv suksess, på bare noen år sank antallet skogbranner dramatisk. Smokey ble kjendis, og sanger om han toppet hitlistene.

EN VASKEKTE, LEVENDE SMOKEY
Seks år etter at Smokey først dukket opp fikk kampanjen en ny maskot, en levende bjørnunge som på dramatisk vis hadde overlevd en brann i en nasjonalpark i New Mexico.

Den levende Smokey ble adoptert av U.S. Forest Service og flyttet til National Zoo i Washington, DC der han bodde resten av livet, til 1976.

filson smokey

SMOKEY + FILSON
Filson har i flere år samarbeidet med U.S. Forest Service og støttet Smokey Bear-kampanjen gjennom å gjøre lisensierte limited edition produkter med Smokey-design. Her på Revir har vi fått inn noen ytterst få produkter fra denne begrensede kolleksjonen.

SJEKK UT KOLLEKSJONEN HER

FILSON SMOKEY THE BEAR 

John Harald Knutsson
John Harald Knutsson



Også SISTE FRA MAGASINET

BLI MEDEIER I REVIR – OG HENG MED PÅ REISEN
BLI MEDEIER I REVIR – OG HENG MED PÅ REISEN

11 mai, 2021

Siden oppstarten i 2016 har Revir hatt kontinuerlig vekst. I 2021 er interessen for aktivt friluftsliv og Revir større enn noengang. Nå søker vi investorer for å møte økt etterspørsel.
Les Mer
SINDRE M. KLEPP - DESIGNSJEF SUNSKI
SINDRE M. KLEPP - DESIGNSJEF SUNSKI

10 mai, 2021

Designavdelingen i det fremadstormende amerikanske solbrillemerket Sunski ledes av Sindre Mathisen Klepp fra Rykkinn.
Les Mer
REVIR STARTER SYKKELVERKSTED
REVIR STARTER SYKKELVERKSTED

08 mai, 2021

Revir og BC Verksted starter sykkelverksted i kjelleren under Revir, midt i Oslo. Med på laget har de fått den svært erfarne sykkelmekanikeren Jan Peter Bae Engelbrecht.
Les Mer

Bli med i vårt nyhetsbrev