Det smått legendariske klesmerket Patagonia ble etablert av fjellklatreren Yvon Chouniard i 1973. De er basert i Ventura, California og har vært pådrivere for bærekraftig og etisk klesproduksjon siden starten. I logoen kan man se skylinen til Cerro Fitz Roy i Patagonia.
Røtter i fjellklatring
Chouniard solgte håndlaget klatreutstyr under navnet Chouniard Equipment fra slutten av femtitallet. På åttitallet gikk de konkurs og restene ble kjøpt av Chouniards partner Peter Metcalf som omorganiserte og startet Black Diamond. Chouniard selv fortsatte med klesproduksjon under det allerede etablerte Patagonia-navnet. Det skal fortsatt være dårlig stemning mellom disse rivalene. Merkets røtter er altså i fjellklatring, men i dag lager de klær og utstyr til en rekke aktiviteter som ski/snowboard, surfing og fluefisking.
Etiske og bærekraftige initiativer
Patagonia gir 10% av sitt overskudd til miljøverngrupper. Chouinard var en av grunnleggerne bak organisasjonen One Percent for the Planet, en organisasjon som oppfordrer andre firmaer til å gjøre det samme. Patagonia er ett av de seks største selskapene i One Percent. Noen av initiativene til Patagonia, utover One Percent, er World Trout Initiative, Environmental internships, Common Threads recycling program og The Footprint Chronicles.
Patagonia hos Revir
Her på Revir er vi veldig fornøyde med å kunne tilby et anstendig utvalg fra Patagonia og vi er kanskje særlig begeistret for Synchilla Snap-T fleece-genseren. En legendarisk retroklassiker som omfavnes av både hipstere og aldrende pappaer.