Fri frakt ved bestilling over 1000,-
Fri frakt ved bestilling over 1000,-
Kavu ble etablert av yrkesfisker og friluftsentusiast Barry Barr i Seattle, 1993. Han solgte den ikoniske Strapcap´en ut av bagasjerommet på bilen mens han forsørget seg som fisker i Alaska.
KAVU - “CLEAR ABOVE VISIBILITY UNLIMITED”
Det skulle fortsatt ta noen år før Barr kunne si opp "dagjobben" som fisker i Alaska, men i 1996 flytter han KAVU inn i et lagerlokale nær Fishermans Terminal i Seattle og satser alt på de ikoniske capsene som er laget for å sitte godt på hodet i aktiviteter, og utvikler merket videre med enkle, robuste klær, bagger og annet stash for aktive folk.
SEATTLE PÅ BEGYNNELSEN AV NITTITALLET
Men la oss unne oss en aldri så liten tidskoloritt fra Seattle den gang Barr etablerte KAVU, om ikke for annet enn en liten reise i vår halvnære musikkhistorie.
GRUNGE - SEATTLE
På slutten av åttitallet og et stykke utover nittitallet var nordvestkysten av USA, og særlig den da fattige havnebyen Seattle epicenter for den elska og utskjelte musikksjangeren grunge, og subkulturen som fulgte med.
EN SUBKULTUR BLIR MAINSTREAM
Det er gjerne Mark Arm fra Green River/Mudhoney som gis kred for å være den første som brukte ordet grunge om musikken fra Seattle og området rundt, men det var plateselskapet Sub Pop som populariserte begrepet i en beskrivelse av Green Rivers Dry as a Bone-ep.
På skuldrene avundergrunnsband som The Fartz, The U-Men, 10 Minute Warning, The Accüsed og Melvins oppsto Green River, Soundgarden, Malfunkshun, Skin Yard, TAD, Mudhoney, Mother Love Bone, Screaming Trees, Alice in Chains, Nirvana og Pearl Jam.
Og helt i starten av nittitallet eksploderte "Seattle-soundet" i mainstream-kulturen med album som Pearl Jams Ten (91), Nirvanas Nevermind (91), Soundgardens Badmotorfinger (91) og Alice in Chains Dirt (92).
ET MER EKTE ALTERNATIV
Den tunge, skitne og introspektive blandingen av punk, metal og alternativ rock fremført av artister i workboots, slitne jeans og velbrukte flanellskjorter fremsto som et kjærkomment ekte, og mer ærlig alternativ til den ekstravagante puddelrocken som dominerte hitlistene på åttitallet.
Borte var visuelle effekter som komplekse lys- og lasershow, pyroteknikk og annet teatralsk ræl som glamrockerne flottet seg med. Grunge-bandene med sine bruktsjappe-instrumenter og arbeidsklær hadde noe jordnært og autentisk felles selv om de var svært ulike hverandre musikalsk. Så forskjellige at enkelte knapt anerkjenner sjangeren som en sjanger.
TRAFF DEN DESILLUSJONERTE TIDSÅNDEN
Men, det handlet nok like mye om livsanskuelse som musikalske likheter, der den foregående hitliste-metallen sang om glad-hedonisme, livet er en fest og California-babes i bikini - og briljerte med virtuose gitarsoloer, gigantiske trommesett og imponerende vokal traff grungen den desillusjonerte Generasjon X-tidsånden med nedstrippa, seige sanger om sosial mistilpassethet, nihilisme, overgrep, rusmisbruk, selvmord og mørke.
Smertefull, livstrøtt arbeiderklasse-angst fra regntunge, nordvestlige USA satt rett i hjertet til motløs ungdom verden over.
NITTITALLSVIRKELIGHETEN
I dag snakker vi gjerne om at vi kanskje ser den første generasjonen som ikke vil overgår sine foreldre i velstandsvekst, dette var også 1990-virkeligheten slik den ble beskrevet i Douglas Couplands bok Generation X: Tales for an Accelerated Culture som kom ut i 91.
Nå gikk det jo ikke slik med Generasjon X heller, vi har jo fått oss både hus og bil, og Coupland tok avstand fra begrepet allerede i ´94 etter å ha fått tilbud om enorme summer for å jobbe som marketing consultant for å nå generasjonen han så treffende hadde beskrevet.
FRA TEEN ANGST TIL NORSK RUSSEFEST
Kommersiell ble også grungen etter de fire store, Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden og Alice in Chains inntok de globale hitlistene, og norske russ danset etter Smells Like Teen Spirit, sang med på Alive, klinte til Even Flow og eksperimenterte med drugs til Them Bones.
Amerikanske og europeiske fashion-catwalks var fulle av grunge-inspirert "realisme" - luksuriøs silke-flanell, beanies, boots og supermodeller i pertentlig stylet slacker-stil.
DEN SKITNE MAGIEN FORSVANT
Allerede i 1993 var mye av den skitne magien borte og de toneangivende bandene hadde gitt ut album som beveget seg bort fra grunge-klisjeene mens hitlistene bugnet av post-grunge, cock-rock band som melket restene av sjangeren med glattpolerte, lett tilgjengelig "soundalike fake grunge" eller scrunge. Utskjelte band som Stone Temple Pilots, Candlebox, Collective Soul, Live, Creed, Nickelback, 3 Doors Down og Puddle of Mudd surfet på restene av Seattle-bølgen med radiovennlige grunge-aktige hits, mens de opprinnelige banda ga ut plater som var langt mindre kommersielle og tilgjengelige for massene.
"Teenage angst has paid off well / Now I'm bored and old"
Kurt Cobain - Serve The Servants
KAVU står for “clear above visibility unlimited”, som på luftsportspråk sånn omtrent betyr klart vær, skyfri himmel i alle retninger og sikt til horisonten. Denne følelsen av uendelig sikt i klart vær står i skarp kontrast til den mørke grunge-musikken, men om man har bakgrunn som fisker i Alaska og base i den regntunge havnebyen Seattle er det ikke så rart om man vet å verdsette de skyfrie dagene.
Det meste KAVU gjør er preget av denne livsbejaende, positive filosofien, men røttene i regionen skinner likevel gjennom - flanellskjorter, grove canvas-bukser, funksjonelle hverdagsklær med en tilbakelent tilnærming til livet.
BÆREKRAFT - EN PÅGÅENDE PROSESS
Uansett hvilke globale standarder man følger er det en rekke paradokser knyttet til klesproduksjon, og man kan alltid angripes for å i det hele tatt produsere plagg og annet stash verden strengt tatt ikke trenger.
KAVU har siden 2012 hatt sterkt fokus på bærekraftige løsninger helt fra kontor- og butikkdrift til tekstil- og klesproduksjonen hos deres partnere gjennom retningslinjer fra, og sertifiseringer som Oeko Tex, GOTS, REACH og/eller Bluesign. De bruker bl.a. tekstilfiber fra Tencel Lyocell og Modal, som kommer fra trevirke. All innpakning gjøres i Oxo-biodegradable og komposterbar innpakning, og merkelappene er gjort i resirkulert materiale.
KAVU PÅ REVIR
Hos Revir fikk vi vår første ladning KAVU høsten 2019 og med den kom en gjeng godt voksne tur og fjellfolk som hadde et nært og entusiastisk forhold til merket fra nittitallet. Flere gikk, artig nok, fortsatt i KAVU-kanvasjakken de kjøpte den gang. Men, KAVU appelerer definitivt ikke bare til førtiser med klatresko, hang-glider og windsurfebrett i garasjen. Det er fortsatt mye nittitallsvibber i 2020-virkeligheten, og selv om det kanskje ikke går mot en festivalsommer der man sammen med tusenvis andre skal flotte seg med sommerlig og praktisk fashion foran scenen på Foo Fighters-konsert blir det strandvær og kos i år også.
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV
Vi sender også jevnlig ut andre eksklusive rabatter, nyttig turstoff og arrangementer.